Groninger Dagblad

maken doorstart met 'De Euro'

Van onze verslaggever
Henk Kroezen

KLAZIENAVEEN -'Kiek es wie daor ankomt....Boer Harms.' In de Nederlandse muziekgeschiedenis zijn een aantal liedjes die geen nadere aankondiging nodig hebben. Dat geldt ook voor het nummer Boer Harms van de Dutch Boys. 'Ik ben Boer Harms en kom uut Drent' en ik hol van disco, nee het is niet te geleuven maar het îs zo.' Pure Drentse literatuur. De Dutch Boys teren nog steeds op de roem van dit lied. En als het een beetje meezit willen ze dat succes herhalen. Met een compleet nieuw album, maar ook met een après-skiversie van Boer Harms.
De eerste single dîe van het album wordt getrokken is De Euro. De Dutch Boys spelen daarmee in op de komst van het nieuwe betaalmiddel. De single wordt op 11 november, als de carnavals koorts losbarst, uitgebracht. Zanger Douwe Buiter en de twee andere bandleden, Henk van der Glas en Jans Hoogeveen, hebben er hoge verwachtingen van.
De Dutch Boys, 29 jaar geleden opgericht door Jans Hoogeveen, Henk de Roo en Cor Maatje, hebben hun naamsbekendheid aan Boer Harms te danken. Nog steeds treedt de huidige bezetting van de Dutch Boys zo'n zeventig keer per jaar live op tijdens bruiloften, personeelsfeesten en partijen. Met hits als Mien zwien, Geert mien Belgisch peerd, Eppo en Amerika en Olde Pekela.
"Maar", zegt Douwe Buiter, zanger en eigenaar van een naar hemzelf genoemde geluids- en opnamestudio in Klazienaveen, "we willen een doorstart maken. We hopen dat te doen met de nieuwe single over de komst van de euro."
Die herstart wordt begeleid door het componistenduo Kees Hendriks en Eddy Hoogland. De twee zijn verantwoordelijk voor alle nummers op het nieuwe album. Kees Hendriks, muziekleraar aan de Muziekschool in Emmen en leider van de Chipband, legt uit dat Boer Harms nog wel een grote rol speelt in de toekomst van de Dutch Boys. "We laten de figuur namelijk terugkomen in verschillende liedjes. Zo gaat Boer Harms 'skiën' en probeert hij op het internet te komen in 'www.farmerharms.nl'." Alle nummers zijn net als in het verleden in het Drentse dîalect. "We hebben het echter niet gezocht in het kopiëren van de stijl van vroeger. De Dutch Boys zingen nu ook country, natuurlijk het feestgenre, maar De Euro bijvoorbeeld is gebaseerd op een Latijns ritme."