De Gelderlander op het web

Twee uur rijden voor
een koorrepetitie

Door HENK AALBERS

NIJMEGEN - Enkele noordelingen richten een koor op dat uitsluitend in het Nedersaksisch zingt. Wie die taal beheerst en kan zingen, mag lid worden. Dat kunnen ook Achterhoekers zijn. Die moeten er dan wel een eindje voor rijden.

„Ook zangers uit de Achterhoek zijn van harte welkom bij ons koor“, zegt publiciteitsman Jaap Mulder. De Groninger sluit niet uit dat er Achterhoekers zijn die er een autorit van twee uur voor over hebben om mee te repeteren. De reden: het vorige week in Groningen opgerichte koor zingt in het Nedersaksisch, de taal die ook een Achterhoekse variant kent.
Het Nedersaksisch Vocaal Ensemble komt voort uit een gelegenheidskoor van Groningers en Drenten.
Het repertoire gaat vooral bestaan uit Gronings- en Drentstalige liederen. Maar ook liederen uit de andere delen van het Nedersaksisch taalgebied worden ingestudeerd. „Als er leden uit andere delen van het land bijkomen, hebben die uiteraard hun inbreng, ook als het om het repertoire gaat“, zegt Mulder.
Koorleden van ver hoeven de lange auto- of treinrit naar het noorden niet elke week te maken, want het koor repeteert slechts eens in de drie weken. Voor die frequentie is gekozen om het ook voor mensen uit andere delen van het land haalbaar te doen zijn. Van de leden wordt wel de nodige zelfstudie verwacht.
Het Nedersaksisch Vocaal Ensemble richt zich niet op een bepaalde muziekstijl. Alles, van klassiek tot en met pop, is in principe mogelijk. Als de tekst maar in het Nedersaksisch is. Waar precies gerepeteerd gaat worden, is nog niet bekend. Mulder: „We houden rekening met de plaats waar onze leden vandaan komen.“