Dagblad van het Noorden op het web

REPORTAGE • KOP IS ERAF VOOR
ZOEKTOCHT NAAR 'HET NEIE DRÈENTSE LIED'

'Streektaalmuziek kan wel een stimulans gebruiken'

Rap, pop, hiphop of rock: de Stichting Drentse Muziek Maatschappij (SDMM) streeft naar de totstandkoming van een nieuw, kwalitatief hoogstaand, Drentstalig liedrepertoire. De pas gestarte zoektocht naar talent leverde al een cd op, die zaterdag werd gepresenteerd in De Tamboer in Hoogeveen.

Door Peter van der Heide

HOOGEVEEN . Theater De Tamboer in Hoogeveen mocht zaterdagavond dan een maatje te groot zijn, het initiatief van de Stichting Drentse Muziek Maatschappij (SDMM) is alleszins toe te juichen. Streektaalmuziek een impuls geven, dat is wat de stichting onder bezielend voorzitterschap van Egbert Meijers wil. Dat zoiets moet groeien, is logisch.
Er was twijfel geweest. Moest de presentatie van de eerste cd met twaalf nieuwe liedjes in de Drentse streektaol wel zo grootschalig worden gevierd?
Het getuigt van vertrouwen dat hoog werd ingezet. Het visitekaartje dat in Hoogeveen werd afgegeven, laat zich vooral omschrijven als gemoedelijk. Geen wonder, want of RTV Drenthepresentatrice Margriet Benak het nu aan tekstschrijfster Marjolein Scherphuis of zangeres Martije Lubbers vroeg, het Drents werd geprezen vanwege het warme en gezellige karakter. Het mogen inslikken van de letter n bleek daarbij de zangerigheid ten goede te komen. Het staat toch dichterbij je, durfde Bert Kamping toe te geven. Hij was samen met zijn muzikale partner Kees Hendriks met vier nummers hofleverancier van deze eerste editie. Niet erg, want het door de twee geschreven repertoire was veelzijdig: van de meeslepende rockballade As Ik Wus (Woar Ik Naar Zöcht) en het met de Zweedse Anne-Lie Persson gezongen duet Vannacht Blief Ik Bij Je tot de rap Ik Pluk De Dag. Droogkomisch was Geert Jan Braber die met het door Ria Westerhuis geschreven Babette koffiezetten erotiseerde. "Ik heb ook een nummer over thee, maar dat is wat schalkser", lachte de man uit Meppel. Vreemde eenden in de bijt waren de bluesrockers van Joint Venture en het rond de rockband Odebar geformeerde IK. Daarin zagen de paar honderd toeschouwers ook de schrijver van Ben je Geil Of Wil je Een Koekie?, waarmee het Ruinerwoldse Titt'n ooit landelijk een hit scoorde. Jan Deursnee en Jammer Dan zijn vrij platte rocknummers, maar het jeugdige bravoure van het vijftal was welkom.
Juist die jeugd is immers moeilijk te porren voor het spelen van streektaalmuziek. Dat onderkende ook de aanwezige gedeputeerde van cultuur Rein Munniksma. "Het kan wel een stimulans gebruiken." De PvdA'er zal met jaloerse ogen kijken naar Friesland, de provincie waar hij werd geboren en waar de inwoners een stuk verder zijn in het pronken met hun eigen taal. Maar Honton, de op een bestaande persoon gebaseerde verhalende tekst van Harrie Popken, kan zich meten met het bespiegelende werk van het ook buiten Limburg gewaardeerde Rowwen Hèze.
Dat er met het Drents als zangtaal ook niets mis is, bewees een liedje als Doezend Dingen Te Doen. Jazzy, maar de regel 'Ie heurt mij niet klaogen' riep eenzelfde soort gevoel van tevredenheid op als 'Wie döt mij wat vandage 'k zol haost zeggen, jao het mag wel zo' uit Op Fietse van Skik.
Daniel Lohues, de beroemdste Drentse streektaalmuziek-ambassadeur, ontbrak helaas. Directe concurrentie heeft hij er niet bij gekregen, maar wat niet is kan nog komen. De SDMM wil jaarlijks twintig nieuwe Drentstalige liedjes toevoegen. Daar ligt de uitdaging voor iedere muzikant of tekstschrijver, van de hiphopper in Coevorden en de hardcorefan in Hoogeveen, tot country- en folklui in Amen of Spijkerboor.

terug naar Stichting Drentse Muziekmaatschappij

Deze pagina is bijgewerkt op