Leeuwarder Courant op het web

DANA WINNER OP FRYSKE MUSIC NIGHT

Vlaamse ster zingt ‘Ik hâld fan dy’

De Belgische zangeres Dana Winner is bekend in eigen land, Duitsland en Zuid-Afrika. En nu moet Nederland maar eens plat voor de charme van deze blonde ster. Vanavond treedt ze aan op de Fryske Music Night, in WTC Expo te Leeuwarden.

Nederland moet nog veroverd worden, vindt de Vlaamse zangeres Dana Winner. ,,We hebben al wel een theatertournee gedaan”, zegt ze, ,,waarbij de zalen meer dan behoorlijk gevuld waren. Ik heb hier heus wel fans, en die willen mij ook wel eens dicht bij huis zien in plaats van steeds naar België te trekken.”
Het succes in Duitsland en in Zuid-Afrika is een mooie opsteker. ,,Dat werkt alleen als de plaatselijke vestiging van de platenfirma erachter staat. En dat is in die landen het geval. Maar dan moeten ze de platen nog verkocht krijgen, hè.” Een factor in het succes is dat Dana niet te beroerd is om zich in de taal van het land in kwestie te uiten. ,,Als je een paar nummers in hun taal zingt, helpt dat natuurlijk om de muziek toegankelijk te maken. In Duitsland moet dat sowieso, daar zijn ze vrij chauvinistisch. Nederlanders zijn een stuk gemakkelijker. Ik mag hier redelijk wat talen zingen.”
Ze heeft iets met talen. ,,Dat heeft me altijd geboeid, veel meer dan wiskunde of chemie. En als ik in een andere taal zing, zorg ik er wel voor dat het goed klinkt. Desnoods met een vocal coach erbij.” Op de Fryske Music Night zal Dana Winner in het Fries zingen, ,,‘Ik hou van jou’, een van mijn grootste hits. Syb van De Kast werkt aan de vertaling. Hoe klinkt dat in het Fries? ‘Ik hâld fan dy’? Kijk, daar heb ik al weer een taal aan mijn palet toegevoegd!”
Dana Winner is nadrukkelijk een zangeres, en geen singersongwriter. Laat anderen maar mooie liedjes schrijven, vindt ze, Dana zingt het wel. ,,Ik kan het veel beter zeggen dan schrijven, met een brief heb ik het al moeilijk. Maar ik sta in nauw contact met de tekstschrijvers, om bepaalde dingen die ik in mijn hoofd heb neer te pennen. Allez, een Celine Dion schrijft haar nummers ook niet zelf. We zijn vertolkers, we proberen een nummer op een zo intens, zo geloofwaardig mogelijke manier te brengen, zoals we dat voelen. Dat is al een hele opgave.”
Ze is dan ook behoorlijk kritisch op die teksten. Denk maar niet dat ze alles maar in de mond neemt. ,,Als ik een tekst niet voel, het ligt niet lekker in mijn mond of het gaat niet naar mijn hart, dan kan ik het niet zingen. Neem nou Herman Pieter de Boer: schitterende man, schitterende teksten, maar zijn werk laat ik soms ook door de kamer vliegen.”
Een lied dat speciaal voor haar geschreven wordt, kan ze altijd nog naar haar smaak laten kneden. Bovendien is er dan geen vergelijking met andere uitvoeringen. Hoe anders is dat met covers, ,,en daarom zijn die eigenlijk veel moeilijker om te zingen. Want die moet op zijn minst net zo goed zijn als het origineel, en liefst nog beter.”
Soms lukt dat haar ook nog. ,,Om heel onbescheiden te worden, ’t is heel erg: ‘Het dorp’ bijvoorbeeld. Dat is heel delicaat, daar zou je eigenlijk van af moet blijven. Maar ik mocht voor een televisieshow een nummer kiezen, en voor mij is dat een groots lied. Ik heb het in een ander kleedje gestoken, en achteraf zijn heel veel mensen mij komen feliciteren met mijn uitvoering.”
Voor Dana Winner (eigenlijk: Chantal Vanlee) dankzij een Idols-achtige talentenjacht de muziekbusiness in dook, met een nummer van Mireille Matthieu overigens, had ze een eigen horecazaak. ,,Ik heb altijd gedacht: als je goed bent, zal dat ooit wel blijken. Ik heb er wel altijd heel erg hard voor geknokt. Mijn eerste handvol singles waren maar matig succesvol, tot in ’92 ‘Woordenloos’ kwam. En toen was de trein vertrokken.”
Maar haar wortels liggen eigenlijk in de kleinkunst. Vandaar dat ze nu weer erg graag, begeleid door een kundige live-band, in de theaters staat. ,,Het is niet echt kleinkunst wat ik doe, maar je kunt wel contact leggen met het publiek, en een stukje van jezelf blootleggen. Dat intieme karakter, dat heb ik al die jaren wel gemist.”

J. H.