DE BAND

Dé Weekkrant op internet

‘Ik zing alleen in badkamer’

DINXPERLO - Niet zo lang geleden was smartlappenkoor Gewoon Hollands te gast bij Careaz Dr. Jenny. Het succesvolle optreden zette enkele amateur-zangers aan het denken. „Zoiets moet toch in Dinxperlo ook kunnen”, zeiden Thea Diepenbroek en Henny Ostendorp tegen elkaar. Zo gezegd, zo gedaan.
„Ik heb de dirigent van Gewoon Hollands opgebeld om te vragen of hij animo had", vertelt Diepenbroek. Hij was zelf te druk maar gaf me het nummer van Dini Jansen. Zij vond het meteen een leuk idee. Jansen maakte ooit furore als de vrouwelijke helft van het duo Dini en Wim. Ze waren de eersten die een dialectsingle uitbrachten, nog voor Normaal.
„We hebben zelfs een keer handtekening uitgedeeld bij de toenmalige platenzaak in Dinxperlo”, herinnert ze zich. „Ik heb dus de ervaring om dingen door te geven aan anderen. Dat vind ik nu ook het leukste om te doen.”
Dini Jansen, die zïchzelf liever koorleidster dan dirigent noemt heeft al een levensliedkoor in Aalten. De Aladna's zijn inmiddels aan optreden toe. Of het Dinxperlose koor ook zover komt, dat hangt af van de toekomstige leden. „Ik pas me aan. We kunnen ook meerstemmig gaan zingen als de leden dat willen”, zegt ze. „De prestatie is niet het uitgangspunt. We willen gewoon mensen die als hobby zingen een leuke avond bezorgen.” De Aaltense heeft tientallen orkestbanden van nummers als Bella Italia en Patrona Bavaria. Ook nummers van Marianne Weber en Frans Bauer komen waarschijnlijk op het repertoire te staan, maar daarover moet de toekomstige muziekcommissie zich maar buigen.
Voor het smartlappenkoor zijn ongeveer 25 tot 30 enthousiaste leden nodig. Ervaring is geen vereiste. „Ik zing zelf alleen op de wc en in de badkamer”, grapt Thea, die in april een oprichtingsavond hoopt te kunnen houden. „Veel mensen denken dat ze niet kunnen zingen. Zij zullen nog versteld staan wat je in een jaar allemaal kunt leren”, vult de koorleidster aan. De repetitieavond wordt waarschijnlijk maandag of dinsdag in een gebouw bij de RK-kerk. Aanmelden kan bij Thea Diepenbroek via 0315-654284.

terug naar Dinxpers Smarlappenkoor