De Stentor op het web

Vol Gas:
'knapp'n met die pröttel!'

Door JELLE BOESVELD

GELSELAAR - Vol Gas. Zo heet de nieuwe dialectband, die zaterdagavond in café Florijn in Gelselaar het levenslicht ziet. De muzikanten spelen covers van Jovink en de Voederbietels, Normaal en Mooi Wark. Oftewel rechttoe rechtaan Achterhoekse rock'n roll onder het motto: Knapp'n met die pröttel, rock'n roll mot d'r kommn!

Zet vier, deels klassiek geschoolde, (beroeps-)muzikanten bij elkaar, druk ze een ander instrument in de handen dan waar ze normaal gesproken op spelen en zie daar: je hebt de ingrediënten voor de dialectrockband Vol Gas. Een bijzonder muzikaal gezelschap met een gedeelde passie: de boerenrock van Jovink en de Voederbietels.
Want de vier bandleden zijn echte Voederbietels, oftewel onvervalste Jovinkfans uit de Achterhoek en Twente, die de optredens van hun band missen. "We zijn liefhebbers van het eerste uur", zegt zanger en slaggitarist Michel Ruiterkamp (23) uit Gelselaar. "We waren regelmatig bij de optredens te vinden en zijn ook lid van de fanclub. Ik heb zelfs samen met ze gespeeld! Dat was op de fanclubdagen. Ik mocht toen een paar nummers meezingen op het podium. Helemaal geweldig was dat." Basgitarist en dorpsgenoot Willem Kossink heeft alle cd's van Jovink op de plank staan. "En een paar van Normaal" , vult hij aan. Ook hij speelde wel eens met de bandleden van Jovink. "Op de fanclubdagen zaten we op de camping 's nachts op de gitaar te jammen en dan kwamen de jongens van Jovink er bij zitten. Ja, ik ken ze persoonlijk. Ze kennen ons ook. Niet dat we bevriend zijn of zo hoor. Maar het is wel 'hoi' als we elkaar tegenkomen."
Waarom een Jovink-coverband? " Zoals je weet treedt Jovink veel minder op. En eigenlijk missen we dat ontzettend. Het is gewoon lekkere muziek. Rechttoe, rechtaan rock. We kennen alle nummers uit ons hoofd. En die optredens? Dat is gewoon feesten en beesten! Hoe de band ontstaan is? Vaak gingen we na afloop van het Gelselaars feest of de Septemberfeesten in Borculo nog even thuis een afzakkertje pakken. Dan kwamen al gauw de gitaren te voorschijn en onder invloed van een paar biertjes speelden we dan eigenlijk automatisch altijd nummers van Jovink. Omdat de band zelf minder optreedt, dachten we: waarom beginnen we zelf geen Jovink coverband!", legt Kossink uit.
Een naam was snel gevonden: Vol Gas! "Die bandnaam heeft natuurlijk alles te maken met dat waar bands als Jovink en Normaal altijd voor hebben gestaan: niet zeuren, recht voor zien raap en as't kan nog een betje gas d'r bie!" Voor de bandleden is het bijna vanzelfspredialect gakend dat ze in het (Achterhoekse) an zingen. "Het dialect heb ik thuis met de paplepel ingegoten gekregen. Met familie en vrienden praten we nog steeds plat. Zelfs in het Trompetterkorps van de Koninklijke Marechaussee waar ik samen met Berjan Morsink uit Diepenheim in speel, praten we dialect. Tot ergernis van de rest van de muzikanten, die er geen klap van verstaan, haha." Opmerkelijk aan Vol Gas is dat twee van de bandleden klassiek geschoold zijn. Zo studeerde Willem Kossink aan het conservatorium af als klassiek slagwerker. In die hoedanigheid werkt hij ook als beroepsmuzikant bij het Trompetterkorps der Koninklijke Marechaussee. Willem treedt verder op als dirigent en als drummer van de Borculose coverband Q-back.
Berjan Morsink (25) uit Diepenheim deed ook conservatorium en is net als Willem beroepsmuzikant bij hetzelfde Trompetterkorps van de Marechaussee. Hij speelt daar bastrombone is verder werkzaam als dirigent bij twee harmonie-orkesten. Is het contrast met de veelal drie-akkoorden rock van Vol Gas niet erg groot? "Ja, maar die afwisseling maakt muziek juist mooi!" , vindt Kossink.
Bijzonder is ook dat de twee beroepsmuzikanten in het kader van die afwisseling een ander instrument gaan bespelen. Zo hangt Willem Kossink de basgitaar om en neemt Berjan plaats achter het drumstel. Michel Ruiterkamp speelt bij de plaatselijke muziekvereniging trompet en hangt nu de slaggitaar om. Iets wat hij trouwens bij de Edelweisskapelle ook regelmatig doet. "En dat lukt me aardig", zegt de 23-jarige student, die ook de zang voor zijn rekening neemt. De gitaarsolo's komen van Dorus Wolters (25) uit Harreveld. De sologitarist plukt ook aan de snaren bij de band Premium. Bandmanager Bart Gemser (27) uit Gelselaar zorgt voor de special-acts.
Kossink benadrukt dat Vol Gas eigenlijk opgericht is als geintje, als een soort hobby-band voor 'erbij'. "Puur voor de lol dus. We hebben dus geen plannen om onze andere bands te verlaten", al moet hij wel toegeven dat Vol Gas inmiddels al acht optredens heeft staan, meer dan de andere bands. "Dat bewijst dat een Jovink-coverband een gat in de markt is." De try-out beging zaterdag 'pas'om 22.00 uur. " Want ik moet daarvoor eerst nog trompet spelen in de kerk", lacht Ruiterkamp. "Ach, ik neem gewoon iedereen mee noar 't café. Rock mot dr'n komm'n. Knapp'n met die pröttel!"