Maas&Waler op het web

de Maas&Waler DAT BEN IK

In de rubriek: De Maas&Waler dat ben ik', maken we kennis met een inwoner van deze regio. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom wonen ze hier? Maar ook, wat zouden ze graag toevoegen aan de regio? En aan welke plek hebben ze speciale herinneringen? Het resultaat, mooie portretten van gewone mensen met een bijzonder verhaal.

Naam: André Janssen
Leeftijd: 49 jaar
Woonplaats: Deest

Maas en Waler omdat:

“Ik ben geboren en getogen in Deest. Na mijn huwelijk heb ik drie jaar in Wijchen gewoond. Mijn vrouw Anisette komt daar vandaan en we werkten destijds allebei in Wijchen. Toen we na een paar jaar op zoek gingen naar een koopwoning, kwamen we toch weer in Deest terecht. Nadat mijn vader was overleden zat mijn moeder alleen in een grote herenboerderij. We hebben het gesplitst en zijn toen met ons gezin, dat inmiddels drie kinderen telde, in mijn ouderlijk huis gaan wonen. Het pand is al sinds 1922 in onze familie. Mijn opa heeft het gekocht en is er een fruitbedrijf begonnen. Mijn vader heeft dat overgenomen en uitgebreid. Nu woont een broer van mij in de andere helft en hij runt het fruitbedrijf nog steeds. Maar tegenwoordig naast zijn baan als leraar. Vroeger kon je leven van de fruitoogst, dat kan nu bijna niet meer.”

Maas en Waal:

“Is voor mij een prachtige streek die het verdient om gekoesterd te worden. Daarom zit ik ook bij de Bewaorsmiense. Ik vind het belangrijk om het eigene van de streek te behouden, om oude bebouwing te bewaren. Anders wordt het allemaal zo'n eenheidsworst, maakt het niets uit of je nou door Druten rijdt of door Coevorden. Je hoeft niet stil te blijven staan maar je moet wel af en toe achterom kijken, anders raak je het verleden kwijt.”

Streektaal:

“Mijn kinderen heb ik bewust dialect geleerd. Zelf praat ik het liefst in de streektaal. Op die manier kan ik mezelf het beste uitdrukken. Daarom ben ik ook in het dialect gaan schrijven. Gedichten, liedjes.”

Gedichten:

“Ik ben gedichten gaan schrijven na het overlijden van mijn vader. Van daaruit is het schrijven van teksten en liedjes ontstaan. Inmiddels heb ik al heel veel materiaal verzameld. Misschien dat ik mijn gedichten nog wel eens als bundel laat uitgeven. Dat zou ik wel leuk vinden. Want soms merk ik dat ik met mijn teksten mensen echt kan raken. Dan zie ik ze emotioneel worden. Eerlijk gezegd geeft dat veel voldoening. De titel voor de bundel weet ik overigens al: 'Zomaar uit het leven', inderdaad daar kun je twee verschillende kanten mee op.”

Zingen:

“Doordat iemand mij op de zangkwaliteit van mijn stem wees, ben ik enkele jaren geleden zangles gaan nemen. Afgelopen voorjaar heb ik voor het eerst de Mattheus passion mee mogen zingen in Boven-Leeuwen, wat voor mij een leerzame - en door de uitvoering - vooral prachtige ervaring is geweest.”

CD presentatie:

“Zingen is een grote liefhebberij. Ik maak onder meer deel uit van het Kioskkoor Bergharen. Daarvoor heb ik ook wat nummers in het dialect geschreven. Vertaald eigenlijk, bestaande nummers omgezet in streektaal. Vorig jaar heb ik deelgenomen aan een wedstrijd en daarmee een cd-opname gewonnen. Op zaterdag 2 november is de presentatie van de cd: Puur Gelderse Sound, talentenjacht in streektaal. Een initiatief van het Gelders Erfgoed. Op de cd staan twee liedjes met teksten van mijn hand, één solonummer en één met het Kioskkoor Bergharen.”

Tusse Herre en Hèrwaore

Refrein
Tusse Herre en Hèrwaore
lít ons moederlaend vaen Maos en Waol
mí z'n deijke en z'n waoye
en ons eijge moedertaol
Maos en Waol mi aeI z'n plàtse
Mi z'n stege würd's en Maosse stad
Herre tot ôn Herrewaore
Maos en Waol door li-it m'n hart

Informatie

De CD met de winnaars van de wedstrijd Puur Gelderse Sound van het Gelders Erfgoed wordt gepresenteerd tijdens een bijeenkomst op zaterdag 2 november in Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers, IJsselkade 13 in Doetinchem.
Aanvang 15.00 uur. Iedereen :is welkom, vooraf aanmelden gewenst.
Voor meer informatie zie www.ecal.nu