Algemeen Dagblad

Algemeen Dagblad op het Internet

De tragiek van Nederlandse volksmuziek

De grootste wereldmuziekbeurs op aarde, die vandaag in Rotterdam begint, besteedt nauwelijks aandacht aan puur Nederlands repertoire. Hoe staat het met de Nederlandse wereldmuziek?

DOOR RUUD MEIJER

The Rough Guide, hèt standaardwerk over wereld- en rootsmuziek, wijdt vier pagina's aan volksmuziek uit Nederland. Van Achterhoekse mondharmonicamuziek tot liederen van Vlaardingse visnetknoopsters: alle stijlen worden grondig behandeld. Törf speelt Beukema, wordt bestempeld als 'the best Dutch roots record yet'.
Wat doet de World Wide Music Expo (WOMEX) om ons Nederlandse culturele erfgoed aan de wereld te verkopen? "Veel", zegt Eric Westerveld van stichting Dunya, medeorganisator van Womex.
"Eén van onze speerpunten dit jaar is het programma 'Muziek uit de Benelux', een onderdeel dat voor een groot deel door Nederlandse groepen wordt ingevuld. Met nauwelijks verholen trots noemt Westerveld de namen van de geselecteerde musici die de Nederlandse vlag hoog moeten houden: Farida, Yulduz Usmanova, Fernando Lameirinhas, Fra Fra Big Band en Lilian Vieiras Zuco 103.
Een Irakese, een Oezbeekse, een Portugees, een groep Antillianen en een Braziliaanse die tezamen de staalkaart van het Nederlandse exportprodukt vormen. Is dat niet een mooie illustratie van de openingszin van het hoofdstuk Nederland in The Rough Guide: 'Nederlanders hebben de neiging om iedere muzieksoort te omhelzen, behalve hun eigen muziek'? Westerveld ziet de ironie, maar geeft zich toch niet zonder slag of stoot gewonnen. "Wij hebben een open inschrijving, dus in principe zouden er Nederlandse roots- of volksmuziekgroepen aan Womex kunnen deelnemen. De vraag is of zij dat gedaan hebben."
Eddy de Jonge van de Nederlandse topformatie Törf bekent dat dat niet zo is. "Het woord 'roots' is voor ons een wat vreemd woord. Wij dachten ons altijd bezig te houden met volksmuziek of folk. Maar ik begrijp nu dat wij eigenlijk 'roots-muzikanten' zijn. Womex ken ik nauwelijks en we hebben er zeker nog nooit aan gedacht ons aan te melden voor dit soort festivals. Ik denk dat we bij roots al snel aan Afrikaanse muziek denken. Waarom dat zo is, daar heb ik eigenlijk geen verklaring voor.
Misschien moeten wij een gedachtesprong maken en het woord roots vanaf nu omhelzen. Nu worden we nog te vaak gezien als regionale 'folkies'. Daar is Törf altijd tevreden mee geweest. Wat de groep doet is helder: de band gebruikt de Groninger streektaal, schrijft daarbij vaak zelf de muziek en combineert die nummers met 100 procent Groninger traditie zoals de stukken op de aan Beukema (1782-1859) gewijde cd. De Jonge: "Ik ken in Nederland eigenlijk heel weinig groepen die zich daadwerkelijk bezighouden met de eigen traditie.
Het is interessant om uit te zoeken wie dat nu eigenlijk wel doen, dan weet je ook of het de moeite waard is Nederlandse 'roots-groepen' op te roepen zich massaal in te schrijven voor festivals als "Womex". De vraag blijft of Nederlandse groepen als Törf toegelaten zullen worden. Volgens Westerveld zou dat geen probleem moeten zijn. Beloofd is beloofd. We houden Womex, Dunya en andere festivals in de gaten.

Womex, The World Wide Music Expo: Rotterdam 25 t/m 28-10 De Doelen, Calypso, De Unie


terug naar Törf

Deze pagina is bijgewerkt op