Dagblad van het Noorden op het web

INTERVIEW
SIEP SCHOENMAKER

‘Hurricane’ aan het meertje
van Mussel

Mussel Wie van de liedjes van Bob Dylan houdt, moet zeker de 24ste september 2011 in de agenda aankruisen. Dan wordt in het Mussel de beroemde Amerikaanse zanger in het zonnetje gezet. Eén van de initiatiefnemers is Siep Schoenmaker.
Hij vormt samen met Henk Veninga, Jos Becker, Ina Drenth en Bé Wever de Stichting Cultuurkring De Muse. Die organisatie werd een jaar of dertig geleden opgericht.
“Het doel was allerlei activiteiten in het dorp te houden”, zegt Schoenmaker, die sinds de oprichting in de stichting zit. “Dat hebben we zeker gedaan. Literaire avonden, concerten. We zijn zeven jaar geleden gestopt, de belangstelling voor de activiteiten nam af. De stichting is toen gaan slapen.”
Na de zeven magere jaren begon het toch weer te kriebelen bij Schoenmaker en de andere stichtingsbestuurders. Ze wilden toch weer iets organiseren, een evenement waar ze zelf ook heel veel plezier aan zouden beleven.
“Toen kwamen we uit bij Bob Dylan want van hem zijn we fan. Hij wordt volgend jaar op 24 mei 70 jaar en dat was een mooie aanleiding om een festival aan hem te wijden. Als datum kozen we 24 september uit, precies vier maanden na zijn verjaardag.”
Fan? Dat woord drukt nog heel zachtjes de band uit die Schoenmaker heeft met de Amerikaanse zanger. Hij is 58 jaar oud en maakte als tiener la kennis met de muziek van de toen jonge Bob Dylan. “Ik vond het prachtige muziek, vanaf het eerste moment. Die prachtige teksten, zijn eigengereidheid. Ik kocht singles, elpees en later cd's. Ik heb er vele en heb ook al zijn concerten in Nederland bezocht.”
Omdat zijn medebestuurders niet veel minder verzot zijn op de singer-songwriter, was het logisch dat werd besloten het Noord Nederland DYLAN Festival op te zetten.
“We zijn al met de voorbereidingen bezig”, zegt Schoenmaker. “Het Lindenmeer in Mussel wordt de locatie voor het festival. Er treden diverse artiesten op. Harry Loco, Jacques Mees, Alex Vissering. Allen zingen ze zeker één of twee Dylan-nummers. We willen ook een Dylan-coverband aantrekken.”
De ontwaakte stichtingsbestuurders willen ook een lesbrief maken voor scholen in de regio. “Zodat de jongeren kennismaken met de muziek van Bob Dylan”, zegt Schoenmaker. “Ze zouden gedichten van hem voor kunnen dragen. We bekijken nog hoe we dit op gaan zetten.” De Cultuurkring De Muse wil, dat is duidelijk, dat iedereen in Mussel en wijde omgeving weet wat voor moois Bob Dylan aan de wereld heeft gegeven.

Bob Dylan in het Gronings
Bob Dylan heet eigenlijk Bob Zimmerman en is een levende legende in de popmuziek. De Amerikaan timmert al decennia aan de weg, componeerde ontelbare klassiekers. Hurricane, Blowin’ in the wind en vele anderen. Siep Schoenmaker heeft de meeste nummers in zijn bezit en beluistert ze regelmatig. Maar hij doet meer. Hij vertaalt de liedjes zelfs in het Gronings. "Daar ben ik al enkele jaren mee bezig. Ik heb al een kleine honderd liedjes vertaald en heb dus nog vele te gaan. De Engelse taal leent zich goed voor een vertaling in het Gronings. Ik hoop die vertalingen eens uit te geven. Alex Vissering heeft al laten weten er graag eentje te willen zingen."

terug naar Siep Schoenmaker