Ruud's Music Magazine op het web

Take Two - MaBi Recordings

Mario Biesmans: zowel op het podium
als in de studio één passie: muziek

In de Limburgse muziekwereld is Mario Biesmans geen onbekende. Al jarenlang is zij met Take Two onderweg als allround amusementsorkest met naar keuze 2, 3 of 4 muzikanten en daarnaast runt ze in Geulle een eigen studio: MaBi recordings. Dit gecombineerd met een druk gezinsleven betekent dat Mario bijna dag en nacht in de weer is, en een groot deel daarvan met muziek.
Een interview geven oké, maar er hoeft niet teveel opgeschreven te worden!

Mario, hoe gaat het met Take Two? Alweer een paar jaar geleden zijn er twee CD's verschenen. Wanneer komt de derde?
"Die nieuwe CD gaat er nu echt aankomen! Ik verwacht dat we binnen twee maanden ons derde schijfje gereed hebben. Dit keer volledig Engelstalig. Méér verklap ik niet.
Dat 't zo lang geduurd heeft komt omdat ik in mijn studio andere produkties, uiteraard, altijd voorrang geef. Bij tijdgebrek denk je pas 't laatst aan jezelf. Wellicht niet goed natuurlijk, maar zo is het nu eenmaal.
Voor de rest loopt 't als vanouds, als een trein dus. Wel is Jac gestopt en moest ik op zoek gaan naar een nieuwe toetsenist. Die heb ik gevonden in de persoon van Mat van Bree uit Grathem. Hij is docent aan de muziekschool van Eindhoven en heeft de nodige ervaring. Niet alleen Math is nieuw, ook Silvia Bastings uit Stein is sinds november 2000 aan de groep toegevoegd, zodat, als daarom gevraagd wordt, Take Two nu ook met z'n vieren kan optreden. Is iets duurder uiteraard, maar het klinkt weer net iets voller, iets beter. Logisch! Silvia zingt als een nachtegaal en kan goed overweg met zowel keyboard als accordeon.
Samen met Marc Knoben en mij is daarmee Take Two compleet. Omdat we een allround formatie zijn brengen we een breed repertoire, voor jong en oud".
Is het aantal aanvragen voor optredens toegenomen of gedaald?
"Een daling is er zeker niet. De aanvragen blijven binnenkomen. Nee, ik heb niet het idee dat we ons 'zorgen' moeten maken. We treden op tijdens carnaval, tijdens bruiloften, in tehuizen, noem maar op. Limburgs, Duits, Engels, Nederlands......
Van Schlager tot Rockmedley, van gezellig walsje tot tango en van Frans Bauer tot Elvis the Pelvis!"
Naar welke muziek luister je thuis, privé?
"Door mijn vak luister ik natuurlijk naar heel veel muziek en daardoor wordt de interesse alleen maar groter. Algemeen gesproken houd ik van Amerikaanse muziek, en dan met name country en blues".
MaBi recordings is een betrekkelijk kleine studio. Wanneer is het interessant voor artiesten en groepen om kontakt met jou op te nemen?
"Klein is een betrekkelijk begrip want ik kan altijd op locatie opnemen en dan maakt 't niet meer uit of het een soloartiest is of een complete big band. Dat is allemaal mogelijk.
De studio in Geulle is sowieso groot genoeg om kleine gezelschappen mee op te nemen. Ik spreek dus niet zo graag over 'groot' of 'klein'. Dat is niet zo van belang.
Kwaliteit en persoonlijke inbreng, daar gaat het om. Iedereen kan dus kontakt met mij opnemen".
Verzorg je ook arrangementen?
"Wanneer ik een opdracht aanneem kan men voor alles bij mij terecht, dus van arrangement tot en met de kant-en-klare CD. Wanneer we ons even 'beperken' tot de produktie van een CD denk ik dat je niet zomaar kunt zeggen wat mijn studio wél of niet kan. In principe is alles mogelijk, maar hoever je moet gaan, dat is bij elk project anders. De financiële middelen spelen daarbij uiteraard ook een rol. Naast de technische mogelijkheden, die 'gewoon' in orde moeten zijn, vind ik dat je als studio ook een stukje begeleiding moet kunnen geven, oftewel advies. Je kunt op tal van manieren muziek opnemen, maar eigenlijk is maar één manier de beste, en die moet je kiezen.
Als ik eenmaal 'ja' heb gezegd tegen een opdracht wil ik er het optimale uithalen. Dat moet ook wel, want de naam van mijn studio staat op het CD-hoesje. Zo simpel is dat.
Bij orkesten bijvoorbeeld moet je zoeken naar de optimale sound en bij het inzingen van zangpartijen moeten er mogelijkheden zijn om te corrigeren, noem maar op. Als ik merk dat iemand niet het optimale uit zijn of haar stem haalt omdat ie verkeerd ademhaalt of verkeerde intonaties legt, nou, dan zeg ik dat en wordt er even geoefend. Why not? Uiteraard moet ik de tijd een beetje in de gaten houden, maar dat betekent echt niet meteen een hogere rekening".
Het is natuurlijk moeilijk om over jezelf te spreken, maar wat is het sterkste punt van MaBi Recordings? "Van mijn klanten hoor ik altijd dat het er bij mij zo gemoedelijk aan toe gaat. Wel kritisch, oké, maar tegelijkertijd ook gemoedelijk. Als iets niet goed is neem ik volop de tijd om de artiest of groep de kans te geven alles toch perfect op band te krijgen".
Wat is het belangrijkste om een goede opname te kunnen realiseren?
"Tja, dat wil ik eigenlijk niet verklappen. Elke studio heeft natuurlijk zijn eigen aanpak en dat geldt ook voor mijn studio. Het geheim van de smid ga ik je dus niet vertellen. Eén tip kan ik wel geven: zorg voor een goede basis en bouw daarop stap voor stap verder. Eigenlijk heb ik nu al teveel gezegd!"

Voor meer informatie over Take Two of MaBi Recordings kunt u kontakt opnemen met Mario Biesmans, telefoon 043 - 364 12 15 of 0651306432 en fax: 043 - 365 22 74.