De Limburger op het web

Koedeljach zorgde anoniem voor de sfeer

Door René Poels

Venlo -
Op alle bekende Venlose vastelaoves-lp's en -cd's zijn ze te horen: het achtergrondkoor Koedeljach. Na bijna dertig jaar stopt dit koortje in de huidige opzet.
Je hoort ze wel, maar je ziet ze niet. De mannen en vrouwen van het Venlose achtergrondkoortje Koedeljach. Dertig jaar tekende dit zangkoor, in samenstelling variërend van twaalf tot zestien personen, voor de vocale begeleiding van alle Venlose vastelaoveskrakers. Ze speelden niet de hoofdrol, maar zorgden met hun mooie stemmen wel voor de juiste stemming en sfeer op vele lp's en tientallen cd's. ,,De meeste leden van de groep vinden het na zo veel jaren wel genoeg. De jeugd moet het maar overnemen'', legt Thei Derkx uit. Hij is een van de mensen van het eerste uur en zakelijk leider van Koedeljach.
Het begon allemaal midden jaren zeventig, toen het Vastelaovesgezelschap Jocus het bestuur van het Venlose mannenkoor Venlona benaderde met het verzoek om enkele zangers beschikbaar te stellen voor begeleiding van vastelaovesliedjes. Een man of zes, onder wie Venlona-bestuurslid Derkx, gingen van start, aangevuld met enkele vrouwelijke partners en later ook nog enkele dames van het toenmalig Venloos gemengd koor Delmonte (tegenwoordig Venloos Gemengd Koor). Met z'n zestienen togen ze in de beginjaren naar de studio van Jan Theelen in Venray om de Venlose solisten te ondersteunen. De Venlose liedjes sloegen zo goed aan dat in 1977, op initiatief van het legendarische duo Boermans/Luxembourg, door het V&D-platenlabel Discofoon de beroemde lp Vastelaovend Same werd uitgebracht. Daarop staan vierentwintig Venlose krakers, gezongen door onder anderen Frans en dochter Lottie Boermans, Hay Crompvoets, Hannelore Winter en Thuur Luxembourg. In de studio van Jan Theelen werden de liedjes opgenomen en was Koedeljach een hele dag in de weer voor de achtergrondzang. Het koor van Derkx werd toen nog gewoon Vastelaoves Kuurke genoemd, totdat Frans Boermans de naam Koedeljach lanceerde, Venloos dialect voor 'aanhang'. De lp Vastelaovend Same werd een grandioos succes. Maar liefst 28.000 exemplaren werden verkocht. Ook vertoonden enkele Venlose solisten en de Koedeljach hun kunstjes op de televisie bij Mies Bouwman en tijdens live radio-uitzendingen vanuit Hilversum en Amersfoort. ,,Daar zongen we de sterren van de hemel met onder andere 'As de Sterre'. En er kwam lof voor het Venlose product van onder anderen columnist Henk Spaan, die zich verzette tegen de Hollandse carnavalsliedjes. ,,Prachtige tijden waren dat'', herinnert Derkx zich. Vooral ook de latere opnames in de studio van Theelen in de Karelhoeve in Munster-Geleen. Theelen werkte graag met het Venlose koor omdat het stuk voor stuk geweldige zangers zijn, die maar een half woord nodig hebben om de juiste toon te vinden. ,,Het opnemen van de liedjes van een lp of cd duurt een hele dag. De solisten zingen hun liedjes en gaan naar huis. Wij moesten twaalf nummers zingen. Omdat Theelen de liedjes vaak op meerdere sporen opnam, moesten we elk liedje enkele keren dubbelen, twee keer zingen'', vertelt Derkx. Het bijzondere van de Koedeljach is dat het koor vrijwel nooit publiekelijk optrad. Ze repeteerden enkele keren en gingen vervolgens naar de studio. Vervolgens hoorde iedereen in de stad het koor wel zingen, maar niemand zag het. ,,In zeker zin zijn we altijd anoniem gebleven. Maar de insiders van het Venlose vastelaoveslied weten wel beter. Zonder achtergrondkoor is er veel minder sfeer in de liedjes'', aldus Derkx.
Koedeljach heeft zijn sporen ook verdiend als zanggroep bij de Venlose revue. Derkx herinnert zich nog dat Frans Boermans hem benaderde of zijn zanggroep mee wilde doen. Op zeker moment zaten de leden van Koedeljach bij Derkx thuis en kwam Boermans zijn plannen toelichten. ,,Wij zaten op het puntje van onze stoelen toen Frans Boermans het verhaal van zijn geesteskind Waat ennen Tièd in geuren en kleuren vertelde en de liedjes neuriede'', weet Derkx. Omdat de meeste leden van Koedeljach het na dertig jaar welletjes vinden, heeft het koor in deze samenstelling dit jaar voor het laatst als achtergrondkoortje meegedaan.
,,Het is goed geweest'', zegt Derkx. ,,Sommige leden van het koor willen doorgaan en ook op de bühne gaan optreden onder leiding van de tweede dirigent van Venlona, Marianne Maessen-Scherjon. De tijd zal het leren.'' Wat blijft zijn de vele muzikale herinneringen die vastgelegd zijn op de vele lp's en cd's.