Ruud's Music Magazine op het web

Wil & Annie

“Sittards duo presenteert op 18 september nieuwe CD:
‘De ganse aovend’”

In 2000 zijn ze van start gegaan: Wil Frenken en Annie Hochstenbach, oftewel Wil & Annie. Gewoon zoals ze zijn, twee gezellige mensen die houden van het leven en het eigenlijk nooit voor mogelijk hadden gehouden dat ze samen geregeld op het podium zouden staan om stemming te brengen. En toch is het zo. Na een succesvolle CD-single, getiteld ‘Onverwachts’ en de CD ‘’t is hie fantastisch’ uit 2002 is het op 18 september a.s. de hoogste tijd voor het nieuwe album dat luistert naar de titel ‘De ganse aovend’. De CD is geproduceerd bij Marlstone.
In Sittard bezocht ik het tweetal op een ontzettend warme augustusavond. Jos, Annie’s man en bekend als de ‘grote grijze man’ achter geluidsbedrijf Audio Sittard is er ook bij. 30 graden. Wie zei er ook alweer dat het in Nederland nooit mooi weer is?

Jullie hebben het nieuwe album bij Marlstone opgenomen.
Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

Wil: “We zijn er trots op dat we bij Marlstone deze CD hebben kunnen maken, want het is en blijft één van de toonaangevende platenmaatschappijen van Limburg. We hebben dit, en dat bedoel ik niet arrogant, vooral aan onszelf te danken. Daarmee bedoel ik onze talrijke optredens in het Limburgse land, ook op bijvoorbeeld zittingen waar we Beppie Kraft tegenkwamen. We raakten aan de praat en dat leidde tot een gesprek over een nieuw album. Niet alleen met Beppie, maar zeer zeker ook met Robert Loozen.
Als je over een CD gaat praten, praat je niet alleen over muziek, maar ook over geld. Een CD maken kost nu eenmaal veel geld. En dus moet je keuzes maken hoe je dat wilt doen. We hebben gekozen voor een kwalitatief gezien uitstekend product. Of het een mooi product is, dat mag iedereen zelf bepalen, maar het product op zich is gewoon goed”.
Annie: “Op deze CD zal het publiek ons ook op een andere manier leren kennen dan zij tot nu toe gewend zijn. De variatie in de nummers is namelijk enorm. Het nummer ‘Eine Engel op de schouwer’, met muziek van Michel Nita en tekst van Wil is bijvoorbeeld een melancholisch getint nummer. Een zeer sfeervol nummer”.

Welke andere titels staan er nog op de CD? Hoeveel nummers zijn er opgenomen?
Annie: “We hebben er 8 opgenomen. Dat zie je tegenwoordig wel vaker. Een full album is eigenlijk niet meer te betalen, want dan moet je links en rechts op bepaalde dingen gaan beknibbelen, zoals live instrumenten en dan heb je er achteraf spijt van dat het toch niet helemaal datgene is geworden wat je ervan verwacht had. Daarom dus 8 nummers.
De titelsong is ‘De ganse aovond’, een vrolijk stemmingsnummer. Dit is een cover van The New Four, met een nieuwe Limburgstalige tekst van Wil. ‘De Mam’, een ode aan alle moeders in de vorm van een mooie, gedragen melodie, is geschreven door Leo de Bruijn, wederom met de tekst van Wil. Het nummer ‘Sjterre sjtraole’ is een nummer dat afkomstig is van één van de LP’s van Sjef Diederen. Uiteraard in de typische ‘Sjef Diederen stijl’, pure gezelligheid met een romantisch tintje. Een andere cover is het nummer ‘Ich zeen dich trok in Spanje’, afgeleid van het liedje ‘Rendez-vous auf Spanisch’. Michel Nita heeft ook nog een vlotte polka in après-ski stijl geschreven: ‘Après-Ski mit Marie’: een heel vlot en ludiek nummer”.
Wil: “Naast deze zes Limburgstalige liedjes hebben we, net als bij het 1e album, ook Duitstalige liedjes opgenomen. Het eerste nummer is getiteld ‘Sommerferien’ en is geschreven door Jo Smeets, bekend van o.a. Peanuts en de hit ‘Lieske’. Jo heeft zowel de tekst als de muziek geschreven. Het tweede nummer is een vrolijk liedje geschreven door de Limburger Gerrit Dieteren, die met name in de Limburgse blaaskapellenwereld rond de jaren zeventig en tachtig zeer bekend was. Het liedje heet ‘Warum nur?’ en lijkt qua stijl op het nummer ‘Rosen schenk ich dir’ van onze 1e CD”.

Wil, je hebt een groot aantal teksten zelf geschreven. Wanneer en waar heb je de beste ideeën?
Wil: “Dat is elke keer anders. Thuis, op het werk noem maar op. Ik werk in het service centrum van het Maaslandziekenhuis in Sittard, zeg maar de facilitaire dienst. Tijdens mijn werk kom ik met zoveel verschillende mensen en onderwerpen in aanraking dat ik ook daar heel veel inspiratie opdoe. En ik moet bekennen, het klinkt misschien een beetje raar, dat er ook al heel wat ideetjes geboren zijn in ‘het kleinste kamertje’ van het ziekenhuis. En dan had ik bijvoorbeeld wel een pen bij me, maar géén papier. Maar ja, met een beetje goede wil kun je op één velletje toiletpapier heel wat tekst kwijt, ha ha!”
Jos, de ‘miensj’ van Annie: “Zeg Wil, ik dacht dat we het een beetje netjes zouden houden vanavond! Het is maar goed dat ik er effe bij ben!”

Effe tussendoor: denken de mensen in het publiek wel eens dat jullie twee getrouwd zijn?
Annie: “Dat denken de meesten inderdaad! Ik kan me dat ook wel voorstellen natuurlijk, want tja, we zijn van dezelfde leeftijd, staan gezellige en romantische liedjes te zingen en dan ligt het voor de hand om te denken dat wij getrouwd zijn. Omdat Jos een eigen geluidsbedrijf heeft verzorgt hij wel eens ons geluid, maar dat kan natuurlijk niet altijd. Als hij er wel bij is zeg ik wel eens tegen de mensen: “Wil is niet mijn man. Die van mij staat achter de mengtafel, die met dat grijze haar”.
Jos: “Het was hartstikke zwart, en dat is geen flauwekul, maar nadat Annie en ik getrouwd zijn, ergens ver terug in de vorige eeuw, is het alleen maar grijzer geworden. Maar goed, ik ben allang blij dat het niet uitvalt. Maar ehh….. dat hoef je allemaal niet op te schrijven. Houd mij maar erbuiten”.

Jullie hebben in de afgelopen vier jaar heel wat optredens verzorgd.
Hoe kijken jullie terug op die vier jaar?

Wil: “Het waren schitterende jaren. Natuurlijk. We hebben meer dan voldoende optredens verzorgd. Nee, we hebben absoluut niets te klagen. De carnavalsperiode is de drukste tijd. Dan zingen we tot in Nijmegen toe. In ’t begin dacht ik dat men ons buiten Limburg niet leuk zou vinden, vanwege ons dialect, maar in de praktijk hebben we daar geen last van.
Om overal te komen hebben we ons een aantal keren flink verreden en een paar keer een boete opgelopen, maar ja, that’s all in the game”.
Annie: “Met ons carnavalsnummer ‘Mien naas’ zijn we tijdens het afgelopen seizoen tijdens de drie dolle dagen vrijwel elk uur op L1 radio te horen geweest. En op 2 januari jl hebben we gezongen in het programma ’t Luiperke van Sjra Puts, in de mediaburcht in Landgraaf. Allemaal fantastische dingen. Ik verbaas me er nog altijd over dat ons dat geluk allemaal gegund is. Luister hier, Wil en ik zijn natuurlijk geen 18 meer. Je trouwt, krijgt kinderen, het huishouden, noem maar op. Daardoor moet je je hobbies op een laag pitje zetten. Zo was dat gewoon. Nu de kinderen groot zijn krijg je eindelijk wat meer tijd voor jezelf en ga je die dingen doen waar je eigenlijk al meer dan twintig jaar niet aan toe bent gekomen. Dat is de realiteit. Nu het met Wil en mij zo fantastisch is gelopen kan ik daarvoor alleen maar dankbaar voor zijn en hopen dat we gezond blijven en nog lang zo kunnen doorgaan”.
Jos: “Annie, niet te serieus…..”
Annie: “Nee Jos, zo is het en dat meen ik echt! Voor mij is elk optreden een fantastische belevenis”.
Wil: “Voor mij geldt dat ook zo. Ik denk ook niet dat ik, als er onverhoopt iets met Annie zou gebeuren, ik alleen verder zou gaan, of met iemand anders. Nee, dat geloof ik niet. We zijn zo op elkaar ingespeeld, dat lukt niet met iedereen”.

Hoe ziet de CD-presentatie op 18 september eruit?
Wil: “De presentatie vindt plaats in gemeenschapshuis De Baandert te Sittard en wordt gepresenteerd door Sjef Schurgers. Kaarten zijn gratis af te halen bij discoshop Jos Laumen in de Limbrichterstraat te Sittard, Café de Vaan in Sittard of via ons. Als gastartiesten hebben we uitgenodigd: Sjef Diederen, Henny Lubbers, Jan Ridderbeekx, Mesjieu Maurice, Big Benny, Anja Bovendeaard, Döbbel Frisj, Frans Theunisz, Bombarie, Angelina, Bèr Haagmans en natuurlijk onszelf. Dit moet dus een gezellige avond worden, dat kan niet anders!”

Zo, aan het einde van dit interview wil ik effe een paar persoonlijke dingetjes van jullie weten, puur voor de aardigheid en nieuwsgierigheid.
Daar gaan we: welke CD’s zouden jullie kopen als jullie een CD-bon kregen van 100 euro?
Wil: “Ik ben een enorme liefhebber van volkstümliche muziek. Ik zou graag nog een CD van Ernst Mosch und seine Egerländer Musikanten willen hebben, of van Slavko Avsenik. Op Limburgstalig gebied denk ik aan Sjef Diederen, Ben Verdellen en Thei & Marij”.
Annie: “Ik zou een CD kopen van de Belgische zanger Frank Galan. Of van de Duitse Schlagerzangeres Andrea Berger. Op Limburgstalig gebied draai ik het liefst een verzamel-CD met diverse artiesten”.

Een avondje stappen met……
Annie: “Poeh….. dat zijn er zoveel, ha ha! Weet je wat, doe maar Wolfgang Petri!”
Wil: “Tja, ik kan wel Vanessa roepen, maar ja….. als ik eerlijk ben zou ik nog het liefst een avond gaan stappen met Jos, de geluidsman! We helpen elkaar, drinken graag samen een pot ‘beier’ (bier), maken wat grappen….. Wat wil een mens nog meer?”

Favoriete auto?
Wil: “Daihatsu Feroza”.
Annie: “Een Renault Safrane. Dat vind ik een schitterende auto……”
Jos: “Vind je dat busje van mij dan niet leuk?”

Favoriete tv-programma?
Annie: “Spelletjes, quizzen en programma’s met volkstümliche muziek”.
Wil: “Voor mij ook volkstümliche muziek. Musikantenstadl bijvoorbeeld. En natuurlijk niet te vergeten Studio Sport”.

Favoriet vakantieland?
Annie: “Mallorca”.
Wil: “Spanje”.

Tot slot: wat willen jullie op muzikaal gebied nog bereiken?
Annie: “Niets aparts. Gewoon lekker samen zo lang mogelijk doorgaan”.
Wil: “Ik zou het hartstikke leuk vinden om een keer met een live orkest op te treden, dus een blaasorkest of big band. Ik heb dat vroeger jarenlang zelf gedaan, dus dat lijkt me prachtig. En liefst ‘De ganse aovend’ !!!”
Voor meer informatie kunt u bellen: tel. 046-451 54 82 of 06 – 51402370 of e-mail: audiosittard@home.nl