De Vlissingse bode op het web

VLIJT EN VOLHARDING VOLOP IN SPOTLIGHTS

Souburgs orkest verovert
harten van Limburgers

OOST-SOUBURG - Een muziekvereniging uit Oost-Souburg op één in de Limbo top 10? Het klinkt vreemd, maar Vlijt en Volharding uit Oost-Souburg is het gelukt. De single 'As se mós gaon' die het orkest samen met de Limburgse volkszanger Gé Reijnders opnam, blijkt een groot succes. En niet alleen Limburg lijkt warm te lopen voor het nummer.

Door Eugène de Kok

Paul de Leeuw strooit in zijn televisieshows normaal niet al te snel met complimenten. Dat maakte de lofzang die hij hield over het nieuwe album van Gé Reijnders - twee weken geleden in Mooi! Weer de Leeuw - wellicht nog uitzonderlijker. Ook bij de leden van Vlijt en Volharding, die een paar meter verderop stonden in de studio, toverde dat een glimlach op de gezichten. Het orkest had zojuist samen met Reijnders een zeer geslaagde uitvoering gegeven van het nummer 'As se mós gaon' en stond volop in de spotlights. "Het was een lange en wat chaotische dag, maar de reacties die we to nu toe hebben gekregen op het optreden, zijn alleen maar leuk", zegt de dirigent van Vlijt en Volharding Albert-John Vervorst. Hij werd en passant door De Leeuw voor ruim een miljoen kijkers omschreven als een van de meest talentenvolle dirigenten van Nederland.

Arrangeren
Vervorst heeft een groot aandeel in het nummer van Reijnders. Hij arrangeerde de partijen voor zijn orkest. "Gé belde me een tijd geleden op of ik dit wilde doen. Ik kreeg een nummer met alleen gitaar en zang opgestuurd. Daar moest ik het maar mee doen." De conservatoriumstudent liet het nummer akoestisch beginnen en het na net twee minuten met een compleet orkest eindigen. Het succes van het nummer verbaast Vervorst wel enigszins. "We zijn zelfs op één binnengekomen in de Limbo top 10. Dat heeft me verrast. Zeker omdat het eigenlijk een reserveliedje was." Reinders vertelt hierover op zijn website: "Vlijt en Volharding kwam als allerlaatste orkest op de derde opnamedag naar de studio. Zij waren daarmee het enige orkest waarbij de opname kon uitlopen. Daarom heb ik Albert-John één maand van te voren gevraagd om als extra nummer 'As se mós gaon' te arrangeren." Doordat Vlijt en Volharding als laatste de studio inging staat het als enige orkest met twee nummers op de cd 'Blaos mich 't landj door' die Reijnders opnam met uit elk van de twaalf provincies één fanfareorkest.

Onvoorstelbaar
"Ik vind het echt onvoorstelbaar", is het oordeel van Vlijt- en Volhardingvoorzitter en bugel-speler Bart Vader over 'As se mós gaon'. "Hoe je in zo'n korte tijd, zo veel instrumenten kunt samensmeden tot een leuk geheel." Net ais Vervorst kreeg ook Vader tot nu toe louter positieve reacties op het liedje en optreden bij Mooi! Weer de Leeuw.

"We hopen dat er nog commercieel interessante optredens voor ons uit voortvloeien. We zijn een kleine vereniging en zoals dat bij iedere kleine vereniging gaat: de bodem van de kas is voortdurend inzicht."

Willeke Alberti
Vervorst heeft inmiddels al wel een aantal leuke opdrachten overgehouden aan het Limburgse avontuur. "Ik ben nu weer bezig een nummer te arrangeren voor Gé en heb ook al een liedje voor Willeke Alberti met een orkest gedaan."