Janviool, Nr 17, september 1978

VOLKSMUZIEKGROEP

Get Paraat

(MUNICH/STOOF MU 7442)

De Limburgse groep Get Paraat (afkomstig uit Heerlen e.o) is nu zo'n drie jaar bezig met volksmuziek. In die tijd zijn ze niet erg naar buiten getreden. Ik denk dat velen in den lande nooit van hun bestaan gehoord hebben. Hier zijn ze nu ineens met een langspeler, geheel gevuld met Nederlandse volksmuziek. Get Paraat bestaat uit vijf jongens en een meisje. Ze bedienen zich o.a. van accordeon, trekzak, mandoline, gitaren, dulcimer, banjo, tin-whistIe, autoharp, foekepot en trom. Het is een aardige en vooral gezellige plaat geworden. Het repertoire is wel gevarieerd, maar niet erg opzienbarend. Er zijn verscheidene overbekende liederen op te vinden, zoals 'De boer had maar ene schoen', dat tussen de coupletten wordt opgevuld met leutig, vet-Limburgs gelach. 'Stuurman laat je roer maar gaan' (='Wie wil er mee naar Wieringen varen) krijgt alleen een autoharp en tin-whistle mee als begeleiding en wordt grappig snel gezongen. 'Keere weerom, reuze, reuze' krijgt een standaarduitvoering en biedt niets nieuws. Overbodig vind ik ook opname van 'Poezeminneke' en 'Jan Smet' op de plaat. Vrij direkte imitaties van onze Vlaamse' zuiderburen. Het "Vlaamse copieerjuk" moet maar eens afgeworpen worden.
'Jan de Mulder' is al aardig platgespeeld (o.a. Wargaren). 'Het Patertje' is ook al een niet onbekend liedje, maar we zullen niet blijven vitten. Twee instrumentaaltjes zijn door Get Paraat zelf gemaakt', en zijn best geslaagd te noemen: 'De Perendans' (die had eigenlijk van de hand van de Perelaar moeten komen) en 'Fado Extempore '.
Mooiste liederen op de plaat zijn twee Middeleeuwse balladen. Het eenvoudige 'Daer soude haer een maghet vermijden' (uit het Antwerps Liedboek, 1544 wordt ingetogen en sober gebracht, met alleen een mooie mandoline-begeleiding. Uit het Haerlems oudt Liedboek (1630) is het sfeervolle 'Fiere Marienette (='Wij hebben in onsen lande). Met vooral deze, twee liederen heeft de groep eens iets minder bekends opgeduikeld.
Naast gewone en gein-uitvoeringen, dus ook een meer serieuze balladenaanpak en goed uitgevoerde instrumentals. De zang van de heren uit het gezelschap is redelijk op peil en een flink Limburgs accent is prettig aanwezig. Zangeres Fietje blijft met haar vrij zwakke volume meestal op de achtergrond. Vaak neemt ze alleen een tweede stem voor haar rekening. Get Paraat heeft met deze leuke plaat een bescheiden bijdrage geleverd aan de groei en bloei van het Nederlandstalige lied. Het repertoire zal zich echter in de toekomst moeten ontwikkelen tot een eigen en meer interessante verzameling. Daarbij zal men vooral op zoek moeten gaan naar minder bekend werk. Maar de muzikale potentie is aanwezig en kan wel wat beloven voor de toekomst. Tenslotte is het te hopen dat ze met optredens ook eens boven de rivieren te horen zullen zijn.

JAN KLINKENBERG

terug naar Get Paraat

Deze pagina is bijgewerkt op