Ruud's Music Magazine op het web

Rondje Brabant(s)

door Oscar Hovens

Deze keer geen nieuw verschenen CD's, wel CD- en ander nieuws uit Brabant.

't Kumt Vaneiges
't Kumt Vaneiges uit Berlicum is een zanggroep bestaande uit vijf zangers en 3 accordeonisten. die zich heeft toegelegd op liedjes uit de jaren '50 en '60. De groep treedt regelmatig op in verzorgingstehuizen, nostalgische markten en 50 jarige bruiloften. Op 11 juni a.s. is de groep weer een van de publiekstrekkers op het Brabantse Dialectenfestival in Lieshout.
't Kumt Vaneiges heeft in een korte tijd een goede bekendheid opgebouwd, wat o.a. mag blijken uit het feit dat de CD-presentatie van Kumt Vaneiges op 29 januari jl binnen de kortste keren uitverkocht was en er een extra presentatie "geregeld" werd op 28 januari. Dus een presentatie vóór de echte presentatie. Misschien meer Brabants Dialect bij Omroep Brabant ???

In deze rubriek is er al eerder aandacht aan besteed, maar nu ligt er dan een brief van een Lid van Gedeputeerde Staten (van Noord-Brabant), waaruit het volgende citaat: "Het beluisteren van streektaalprogramma's voorziet in een duidelijke behoefte van vele Brabanders. Streektaal is belangrijk cultureel erfgoed dat zonder ondersteuning en aandacht naar de marges van onze samenleving schuift. In het provinciaal cultuurbeleid is de profilering van cultuur in Brabant, naast bebevordering cultuurparticipatie en samenwerking, uitgangspunt van beleid. Daarom wil ik graag tegemoet komen aan de wens van het bestuur van de Stichting Brabants Dialect om ondersteuning te verlenen aan een streektaalprogramma".

Tot zover een citaat uit het schrijven d.d. 6 januari j.l. Nu gloort er dus een duidelijke hoop voor degenen die graag het Brabants Dialect beluisteren'! Het eventuele radioprogramma van 1 uur per week, zal waarschijnlijk niet uitsluitend bestaan uit dialectmuziek, maar bijvoorbeeld ook uit het dialect in gesproken vorm. Nu kan de Stichting Brabants Dialect i.o. verder gaan met proberen afspraken te maken. Zij hadden deze eeuw niet beter kunnen beginnen!

Oproep!
Oproep aan iedere liefhebber van Dialectmuziek in zijn algemeenheid: Joop v.d. Bremen in Vlissingen werkt zeer fanatiek iedere week zijn internetpagina's bij met informatie van Streektaalartiesten van geheel Nederland. Alles is per provincie terug te vinden. Echter, Joop is aangewezen op anderen die hem de informatie aangeven over de betreffende artiesten. discografie e.d. Hij neemt in principe alles op als de betreffende artiest, groep e.d. aktief is in het DIALECT. Kijkt U eens, op de pagina http://streektaalzang.nl en controleer de gegevens van de groep of artiest die U kent en vul de gegevens aan. Joop van de Bremen zal het heel graag verwerken.

Meer Brabantse Artiesten met plannen voor nieuwe CD's

In de "wandelgangen" hoor je wel eens wat. Het schijnt namelijk zo te zijn dat Nico v.d. Wetering, Lambert van Hintum, Lein den Bleui, Marie-Christien Verstraten en Ger Coppens min of meer definitieve plannen hebben om met hun eerste of volgende CD uit te komen.

Voor meer informatie en reacties kunt U kontakt opnemen met: S.B.M. p/a Oscar Hovens, Duiker 14, 5751 RL Deurne, tel. 0493-31 40 09.

Tegenwoordig kunt U mij ook vinden op http://dit.is/oscarhovens/
en Uw email kunt U sturen naar troubadours@planet.nl