Ruud's Music Magazine op het web

Rondje Brabant(s)

door Oscar Hovens

CD nieuws
Zo schrijf je dat er in Brabant niet zoveel CD’s verschijnen, en dan zijn er op dezelfde dag maar liefst twee presentaties, n.l. van Annelieke Merx uit Erp en Noud Bongers uit Lith.
Op 7 april was het zover. Noud Bongers presenteerde zijn derde Cd album die als titel meekreeg “ Effe Rust”. Eerder verschenen al “Aachterum is ’t kermis” en “ ’t Brabants ketierke”.
Effe Rust had eigenlijk al veel eerder kunnen verschijnen, maar het ontbrak Noud Bongers aan rust (sorry tijd) om de liedjes op te nemen. Maar het was het wachten wel waard. Wederom is Noud er in geslaagd een aantal voor iedereen herkenbare dingen, situaties, problemen e.d. te bezingen met zijn eigen teksten en muziek. En ik weet dat ik in herhaling val, maar wat is er nog mooier dan om een CD gepresenteerd te krijgen, simpelweg door de artiest die begeleid word door de studiomuzikanten ?. Gewoon alles live !!
De CD bevat 16 nummers die heel afwisselend zijn zowel wat onderwerp als muziek betreft en bevat eigenlijk een stuk leven, bestaande uit een lach en een traan. Wellicht is dat de reden dat je als artiest in staat bent het publiek in een nagenoeg volle zaal bij een presentatie (eigenlijk première) van begin tot einde dat te geven waar zij eigenlijk voor gekomen zijn, effe rust, even een middag uit de sleur, het jachten en jagen. En dan kun je thuis – ieder op zijn eigen manier - door middel van de CD ieder keer weer opnieuw Effe tot Rust komen.
CD Effe Rust info en distributie: Noud Bongers, Lith 0412-48 10 62 of via www.noudbongers.nl

De info over de CD van Annelieke Merx volgt in het volgende Rondje Brabant(s) Ook ik kom wel eens Rust (sorry tijd) tekort.

Brabantse Dialectendag
Op 9 juni a.s. zal weer de tweejaarlijkse Brabantse Dialektendag gehouden worden in Lieshout waarbij bij goed weer door het hele centrum optredens van Brabantse artiesten plaats zullen vinden. Bij onverhoopt slecht weer zal alles binnen plaatsvinden.
De organisatie ontving voor deze editie maar liefst 40 inschrijvingen. Hoewel het gros hiervan bestaat uit de categorie zang, zijn toch ook cabaret en vertellers goed vertegenwoordigd.
Zomaar enkele namen: Frans van der Aalst, Noud Bongers, Josefien Dortmans, Jan van der Heijden, Will Jonkers, Annelieke Merx, Martin van Munster en Waizenutmar en nog 32 anderen. Het festival wordt om 12.00 uur geopend door Drs. R.H. Augusteijn, gedeputeerde van de Provincie Noord-Brabant. Tijdens de opening zal door drie koren gezamenlijk “ ‘Brabants Vollukslied “ ten gehore worden gebracht. Dit lied is een persiflage op de discussie omtrent het Brabants Volkslied en eigenlijk over het niet hebben van het volkslied. Brabant is de enigste provincie die niet één eigen volkslied heeft.
Verder is er aandacht voor Volksdansen, is er een workshop met als titel “ Één spelling voor alle Brabantse dialecten, aandacht voor Dialecttoneel en kan men radio kijken omdat Eric Kolen zijn programma ’t Brabants Uurke bij Omroep Brabant vanuit een tijdelijke studio presenteert.

Het Brabants Artiestencafé en de Brabantse Dialektmarkt zal dit jaar voor de derde keer gehouden worden op 12 oktober a.s. Ook hierover krijgt U in een van de volgende Rondjes meer info.

Voor meer informatie en reacties kunt U kontakt opnemen met: S.B.M.
p/a Oscar Hovens, Duiker 14, 5751 RL Deurne, tel. 0493-31 40 09.

U kunt mij ook vinden op http://dit.is/oscarhovens/ en Uw e-mail kunt U sturen naar troubadours@planet.nl