Brabants op het web

Zo gezeed zo gespuld

Het zevende Brabants Dialectenfestival Lieshout

Op zondag 11 juni a.s. vindt in Lieshout voor de zevende keer het 'Brabants Dialectenfestival' plaats. Om de twee jaar zijn in dit vriendelijke dorp vertellers, zangers en muziekgroepen te gast op vele podiums verspreid over prachtige locaties rondom de kerk. Dit jaar kan de organisatie met trots een programma voorstellen met maar liefst 45 namen. Wie in het Nederlandse taalgebied een vergelijkbaar eendaags festival kan noemen, mag zich bij de redactie van Brabants melden.

In 1993 ontstonden plannen voor de organisatie van een Brabants dialectenfestival. De commissie Dialectologie van het Noordbrabants Genootschap verklaarde zich bereid die plannen te helpen uitwerken. Dat leidde tot een succesvol eerste festival in 1994. In een zonovergoten Lieshout genoten duizenden mensen met volle teugen van optredens in Brabants dialect. De officiële opening gebeurde door ir. Gerrit Braks met een geestige rede. 's Avonds kreeg het festival een waardig slot met de opvoering van een openluchtspel in Mariahout onder regie van Jan Smeets.
Het motto van het festival luidde: zo gezeed zo gespuld, een motto dat gebleven is. Aan het festival was vanaf het begin ook een schrijfwedstrijd verbonden: het eerste jaar nog zonder een thema. Het idee voor zo'n wedstrijd bleek een schot in de roos. In een overvolle raadszaal mocht mevr. Mira Ficq-Weijnen als voorzitter van de commissie Dialectologie de inmiddels zeer begeerde penningen uitreiken voor het beste lied, het beste gedicht en het beste verhaal. De penningen, naar een ontwerp van Nelleke de Laat, werden geslagen door Ton Buijnsters. Een andere schrijfwedstrijd van het festival is die voor de leerlingen van het basisonderwijs in Lieshout met een afzonderlijke jury.

Thema
Omdat de organisatie geen gering karwei was, viel het besluit het festival om de twee jaar een vervolg te geven. De tweede uitgave in 1996 kende een thema: 'AI wè d'r speult tusse jou en mij'. Op het programma stond opnieuw openluchttoneel, nu aan het begin van de dag. Alle volgende festivals kregen een nieuw thema. In Lieshout was men van meet af aan heel enthousiast geweest over het tweejaarlijkse evenement. Toenmalig burgemeester Van Hout niet in het minst. Talloze inwoners van Lieshout zorgden voor de ontvangst van de optredende artiesten. Het hoefde dus niemand te verbazen dat Lieshout zelf de organisatie voor zijn rekening ging nemen. Sjef van Schalen, lid van de commissie Dialectologie, trad als secretaris toe tot het bestuur van een stichting die het festival voortaan gestalte zou geven. Piet van Hout werd voorzitter.

Om zowel de talrijke optredende artiesten als het dialecttoneel de verdiende aandacht te geven, besloot de stichting tot een loskoppeling van deze twee hoofddelen van het programma. Voortaan vond de toneelvoorstelling in de maand augustus plaats in Mariahout. In de oneven jaren organiseert de stichting sinds kort nog een andere activiteit: 'Dé middag van het Brabantse lied'.

Sinds 1996 wordt op de dag van het 'Brabants Dialectenfestival' in Lieshout ook de 'Martien Coppens Prijs' uitgereikt bestemd voor fotoclubs uit zes Nederlandse provincies. De inzendingen hebben hetzelfde thema als het dialectenfestival.

Afscheid
Het festival van dit jaar heeft 'Afscheid' als thema meegekregen. Voor de schrijfwedstrijd heeft de jury zich over een kleine 20 gedichten en verhalen gebogen en 13 liedteksten. Dat resulteert - bij voldoende kwaliteit - in een nominatie van drie inzendingen per categorie. Uiteraard ontvangen de bekroonde inzendingen op 11 juni een penning. De organisatie heeft voor de komende jaren nog volop plannen: de schoolschrijfwedstrijd zal een provinciaal karakter krijgen en verder bestaan plannen tot het verlenen van een beurs aan promotieonderzoek door een Brabantse student Nederlands over een onderwerp uit de Brabantse dialectologie.

Voor nog veel meer informatie kunt u terecht op de gloednieuwe website www.brabantsdialectenfestival.nl.

terug naar Brabants Dialectenfestival