Het Brabants Dagblad op het web

Kwčkfestijn zonder muzikale hoogtepunten

door Kees van der Zandt

DEN BOSCH - „Oeteldonkers. We hebben vanavond een Kwčkfestijn meegemaakt van ongekend hoog muzikaal niveau met geweldige nummers en uiterst creatieve deelnemers." Prins Amadeiro XXV, voor het eerst in het openbaar met zijn nieuwe adjudant Jurg Hertog, kwam zaterdagavond om elf over elf tijdens de opening van het carnavalsseizoen superlatieven te kort over de zijns inziens hoge kwaliteit van het 49ste Kwčkfestijn.

Maar de meeste Oeteldonkse dachten daar toch anders over in de hete en bomvolle Pleinzaal van het Theater aan de Parade. Want het carnavalsliedjesfestival kende dit jaar geen muzikale uitschieters of hoogtepunten. Typerend was dan ook dat na het bekend worden van de elf finalisten, op het eind van de middag, bijna niemand van de bijna 3000 carnavalsvierders een winnaar tipte. De liedjes waren veelal van hetzelfde niveau, te voorspelbaar en te herkenbaar.
Uiteindelijk won Jong Telčnt de finale met 'Pauze!'. Een aardig nummer weliswaar, maar absoluut niet van het niveau van 'Geef me nog efkes tijd', 'Ge ziet me terug as boer' en 'De eeuw van het ons leven', nummers waarmee de groep in het recente verleden won. De waarderingen van de leden van de vak- en publieksjury voor de elf finalisten liepen zaterdagavond gigantisch uiteen. „Onbegrijpelijk dat het ene jurylid een nummer als eerste kwalificeert en een ander jurylid datzelfde lied op de laatste plaats zet", aldus Jo van de Griendt, zanger en componist van de Toeties. „Voor mij had die nieuwe jury, met leden van uitgeschakelde clubkes, vanavond helemaal niet gehoeven. Het zorgde alleen maar voor verwarring en een langdradige en saaie jurering met plaatsingscijfers."
Het zo'n zestig (!) man grote Veni Vidi Vici werd met 'Oeteldonk doe un stapje naar voren', net als vorig jaar 2e. „Als we maar niet de Joop Zoetemelk van de Kwčk worden", grapte een van hen.
Nummer drie, de act van de groep UT, met gesluierde Arabieren, was weliswaar hilarisch, leuk en origineel, en won ook terecht de Presentatieprijs. Maar het nummer 'Minaretikketet' is de door clubkes nauwelijks te spelen of mee te zingen door de carnavalsvierders. De Krukskes kwalificeerden zich, met muzikaal gezien waarschijnlijk het beste nummer van de avond, voor het eerst sinds drie jaar weer voor de finale. „En daar ben ik natuurlijk dolblij mee, maar over wijze van jurering van vanavond zal ik maar niks zeggen" merkte componist Roger Koks na de finale op.

terug naar Oeteldonks Kwčkfestijn