De Stentor op het web

Klassiek gitarist staat op de planken met conference in dialect

LOCHEM - Als kleine jongen stond hij al in de coulissen wanneer zijn vader en moeder optraden met het revuegezelschap Twente Plat.

Hij genoot van de optredens van met name Gait oet 't Klooster. Sinds enkele jaren speelt Bobby Rootveld mee als 'Mans'. In de nieuwe voorstelling, die vrijdagavond in de Lochemse schouwburg te zien is, heeft hij zelfs een eigen conference. Opmerkelijk, want eigenlijk is hij klassiek gitarist.
Onbetwist leider van Twente Plat is zijn vader Fred Rootveld. Geboren, getogen en nog steeds woonachtig in Bornerbroek. Maar met ook een Lochems verleden. Samen met Appie Daalmeijer richtte hij er in de jaren zestig de groep David Copperfield Style op. Maar na een succesvolle (doch korte) loopbaan als 'beatmuzikant' verzette Rootveld zijn bakens. Hij richtte samen met Bobby's moeder Twente Plat op. Heden ten dage is sprake van een familiebedrijfje, want behalve Bobby werkt ook zijn zus Sarah mee aan de revue. De vier gezinsleden, die Hendurk en Geessie, Mans en Mina vertolken, worden op het podium bijgestaan door Bennie Morsinkhof en Freddy Prins.
"We doen alle sketches en conferences in het dialect. Dertig jaar geleden lag het accent sterk op het boerenleven, maar tegenwoordig gaan veel van onze stukjes ook over het moderne leven. De maatschappij is veranderd en Twente Plat veranderde mee. Ons publiek wordt ook jonger. Natuurlijk staan we ook regelmatig in zalen waar we bijna alleen maar voor ouderen spelen, maar de belangstelling van de jongeren neemt toe."
Anderhalf jaar geleden sloot Bobby zijn gitaarstudie aan het conservatorium af. Sindsdien timmert hij aan de weg als muzikant en als organisator van onder meer het Twents Gitaar Festival, dat deze zomer veel bezoekers trok.
"Ik merkte dat ik toch niet zo geschikt ben als gitaardocent. Wat ik het liefst doe is op een podium staan. Heel graag als muzikant, maar ook in de sketches bij Twente Plat. Tijdens de try-outs, waarbij ik mijn conference opvoerde, kwam ik tot de ontdekking dat ik het nog leuker vond dan ik van tevoren gehoopt had. Het gaat vooral om timing en ik was wel gespannen, maar het ging me goed af. Het komt mijn optreden als gitarist ook ten goede, ik ben losser geworden."

- Twente Plat speelt vrijdag in De Lochemse Schouwburg.
De voorstelling begint om 20 uur