BN DeStem op het web

Brabant kijkt af van Hulster carnaval

HULST - "Het zou echt een bak zijn als een Zeeuws-Vlaams nummer de carnavalskraker van Omroep Brabant zou worden", vertelt Edy van Driel oftewel 'Bennie Hek' lachend.

Bennie Hek en de Houdoe's in Zeeuwse sferen. Het nummer 'Solonaise' dat hij samen met zijn band 'De Houdoes' en blazersensemble de 'Foxy Horns' heeft opgenomen voor het Hulster carnaval doet het, tot verbazing van de bandleden, ook goed in Brabant. 'Bennie Hek en De Houdoes' spelen in 1999 voor het eerst samen. ,,Ik zat bij dezelfde studentenvereniging als bassist Ries Jacobs en gitarist Jesse Brock. Toen ons dispuut tien jaar werd, is ons gevraagd of we wilden optreden. Het dak ging er af."
Drummer Joris Verstraeten komt er later bij. ,,Ik ontmoette hem tijdens carnaval. Hij heeft een keertje meegespeeld en dat beviel ons goed." Edy van Driel komt oorspronkelijk uit Terneuzen, maar hij viert al jaren carnaval in Hulst. ,,Als grapje heb ik midden jaren negentig een carnavalsliedje geschreven en dat vertolkt op het biljart. De daaropvolgende jaren deed ik dat weer, omdat iedereen het zo leuk vond. Toen de 'verkiezing van het Hulster carnavalslied' kwam, moest ik daar natuurlijk ook aan mee doen. Vorig jaar deed ik met de band mee. Ons nummer sloeg aan, maar het was niet carnavalesk genoeg. Vandaar dat we de 'Solonaise' nu opgenomen hebben met de 'Foxy Horns'."
De 'Solonaise' is een kronkel uit het hoofd van Bennie Hek. "Het is een dansje dat in een zatte bui is bedacht. Ik stond samen met Joris alleen in een café. Hij wilde liever aan de bar staan en ik had zin om te dansen." Nieuwsgierig naar het nummer? Download het dan gratis op www.benniehek.nl. "Iedereen mag 'm draaien. Het is tof om leut te schenken aan zovelen."
'Een bak als een Hulster carnavalskraker een hit wordt in Brabant

terug naar Bennie Hek & de Houdoes