Dagblad van het Noorden op het web

Törf overgiet het jubileum met een Spaans sausje

Een jubileum met veel pracht en praal is niets voor de leden van Törf. Maar de dertigste verjaardag zo voorbij laten gaan, gaat hen ook te ver. Daarom geven ze hun fans een nieuwe cd. Jawel, de zesde komt eraan, eindelijk. Oli Podrigo zal de titel zijn. De liedjes zijn uiteraard Gronings maar ze hebben wel een Spaans tintje.

Door Marcel Looden

GRONINGEN . Vier jaar geleden is het alweer dat Op Roemte het licht zag. Gedichten van Jan Boer, op muziek gezet. Daarna bleef het niet stil want in ontelbare zalen werd gezongen. Maar het studiowerk bleef achterwege, de inspiratiebron was niet altijd gevuld.
De afgelopen periode echter werd geschreven, gecomponeerd, zo meldt zanger Henk Scholte. "Het wordt deze maal een mengelmoes van liedjes. Als altijd traditionals, levensliederen in het Gronings. Eén gedicht is er bij, van de Westerwolder Jan Hendrik Neuteboom. De sfeer is Spaans, vandaar ook de titel. Olla Podriga is ratjetoe in het Spaans. Dat woord is in de Spaanse tijd hier verbasterd en achtergebleven."
Dit weekeinde reizen Scholte, Eddy de Jonge, de broertjes Ridderbos, Flip Rodenburg, Marius Greiner en Jos Kwakman af naar Bremen, daar worden de liedjes opgenomen. Dit jaar nog verschijnt de cd, als een feestelijke afsluiting van het jubileumjaar.
Dertig jaar Törf. Eddy de Jonge en Scholte stonden in 1975 aan de wieg en bleven hun 'kind' altijd trouw. "Traditionele Groningse muziek wilden we maken en dat zijn we altijd blijven doen", blikt Scholte terug. "Daarbij zijn we dichters op muziek gaan zetten. Van Wattum, Elema, Niehoff en Jan Boer dus als laatste."
Via de muziek kwamen al die verzen naar vele Groningers toe. Want de cd's werden goed verkocht en de zalen stroomden en stromen vol. De kracht van Törf ligt mede in de eenvoud. Scholte zingt, de andere bespelen hun instrument en dat is het. Geen opsmuk, geen grootse show. De mannen van Törf doen in de muziek wat Nescio deed in de literatuur. 'Ze beoefenen hun kunst zonder enige franje, steken hun hoofd boven het maaiveld uit maar niet al te opvallend.
De zes hebben hun dagelijks werk maar tussen de bedrijven door is er altijd Törf, is er ook altijd het spitten in de folklore, historie en cultuur van Groningen. Die bron is nog lang niet opgedroogd. Altijd weer komen oude overleveringen en gedichten bovendrijven en die schreeuwen om de passende muziek. Dit jubileum is niet het laatste.

Eigen beheer

De cd Oli Podrigo wordt in eigen beheer uitgebracht. Törf begon daarmee in 1993, toen t Braide woater op de markt werd gebracht. De eerste lp's verschenen in 1978 en 1950 nog bij een onafhankelijk label. Het uitgeven in eigen beheer brengt, zo bevestigt Scholte, financiële risico's met zich mee. "Daarom hebben we van Törf een stichting gemaakt, zodat we niet persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden als we de kosten er niet uithalen."