Dagblad van het Noorden op het web

Streektaaldag met mega-aanbod 'Grunneger toal'

GRONINGEN - Streektaalorganisaties in Groningen bundelen hun krachten. Voor het eerst houden ze naar voorbeeld van de succesvolle Dag van de Groninger Geschiedenis op 20 maart de Dag van de Grunneger Toal in de Groninger Archieven. Een gratis toegankelijk evenement gericht op een breed publiek. Het moet zo veel mogelijk mensen in contact brengen met het rijke aanbod op het gebied van de Groninger streektaal en het is een van de hoogtepunten tijdens Meertmoand Dialectmoand.

De Dag van de Grunneger Toal biedt mensen de gelegenheid in één keer een goed overzicht te krijgen van het streektaalaanbod. Van boeken, muziek, theater, dvd's, films, artiesten, tv-series en radioprogramma's tot documentaires. Ook maken bezoekers van de toaldag kennis met het Groninger culturele erfgoed.
"Je kunt het vergelijken met een 'uitmarkt'. Mensen kunnen op de Dag van de Grunneger Toal van alles iets proeven en kijken of het hen bevalt. Allerlei (streektaal)organisaties presenteren zich er om bekendheid te geven aan wat zij doen", zegt Margriet Dijk, consulent van het Huis van de Groninger Cultuur.
Het 'Huis', de Stichting Grunneger Toal, Biblionet Groningen, Stichting t Grunneger Bouk, het Bureau Groninger Taal en Cultuur en het Regionaal Historisch Centrum Groninger Archieven zetten de Dag van de Grunneger Toal gezamenlijk op touw. De Dag van t Grunneger Bouk en de de Grunneger Boukendoagen gaan er in op. Ook wordt tijdens dit nieuwe streektaalevenement de K. ter Laan-pries van Stichting t Grunneger Bouk uitgereikt, de jaarlijkse beloning voor een persoon of organisatie die zok biezunder staark moakt het veur Grunneger toal en cultuur.
Hoewel de Groninger geschiedenisdag de laatste keer ongeveer 2000 bezoekers trok, leggen de initiatiefnemers de lat niet meteen zo hoog voor de streektaaldag. Het streven is volgens Dijk zo'n 1000 tot 1500 geïnteresseerden te lokken.
RTV Noord-directeur Henk Bleker verzorgt de opening. Aansluitend zingt de inmiddels tot ver over de provinciegrenzen vermaarde Harry Niehof een speciaal voor de streektaaldag geschreven Grunneger laid. Hij treedt ook – net zoals Wia Buze, Hans van der Lijke, zingende muskusrattenvanger Alex Vissering, de band Westkaantstad en theatergroep Waark – op tijdens een 'café chantant' met Groninger muziek.
Om het publiek warm te maken voor de 'Dag van de Grunneger Toal' (20 maart van 11.00 tot 17.00 uur) wordt eind februari eenmalig het blad 'Moi' uitgebracht in een oplage van 15.000 stuks. Een scala aan streektaalinitiatieven wordt hierin belicht. Het is gratis verkrijgbaar bij alle bibliotheken en in boekwinkels.

terug naar Dag van de Grunneger Toal